Praksa povratnog dozivanja odnosno retrieval practice, Lego Serious Play i neuroznanost.

U DeeP Projectu je došlo vrijeme da se više orijentiramo kognitivnom dijelu i to upravo radi učenja i razvoja zaposlenika. Naime kognitivna psihologija „modelira“ čovjeka kao „informacijski procesor“ istražujući kako ljudi kreiraju svoje misli, donose odluke i rješavaju probleme. 

I zato je ključno razumijevanje mozga za otključavanje potencijala učenja jer (svi) moramo priznati da nam (možda) nije bilo lako učiti kada smo imali jednu brigu (a to je bilo učenje😊) nego danas kada imamo 1001😊 

Osnovno načelo je razumijevanje pamćenja, koje ima ograničenja, pa prepoznavanje toga može usmjeriti koliko informacija se prenosi i kojim tempom. 

Pažnja je još jedno ključno područje. Svi najbolje uče kada su aktivno uključeni, što znači da bi metode poučavanja trebale biti osmišljene kako bi zadržale pažnju i održale je, Lego Serious Play će pomoći postizanju tog cilja. 

Sljedeću stvar koju imamo je koncept kognitivnog opterećenja, a odnosi se na količinu informacija koje radna memorija može držati istovremeno. Isto kao i računalo odnosno njegova radna memorija 😊  Preopterećivanje može ometati učenje, stoga je ključno postići ravnotežu između složenosti i obujma informacija. 

Oni koji su učili kampanjski, vjerojatno su shvatili da je učinak raspodjele još jedno ključno otkriće. Učenje je učinkovitije kada je raspršeno tijekom vremena, umjesto zgusnuto u kratkom razdoblju jer se neće sve odmah zaboraviti nakon (ne)položenog ispita nego će nam omogućiti dugoročno zadržavanje informacija. 

Kroz naše Lego treninge pokušavamo razviti kritičko mišljenje (kao vještinu 21. sat) pa nam je tu bitno razumijevanje procesa razmišljanja. Danas svi nešto misle 😊, no bitno je naučiti kako razmišljati jer je to priprema za probleme kompleksnog svijeta.  

Ono što ponekad zaboravimo kod učenja su emocije, pozitivna emocionalna iskustva mogu poboljšati učenje i obratno. Kognitivna psihologija nudi putokaz za stvaranje učinkovitijih, uključujućih i poticajnih okruženja za učenje. 

Jedno od ključnih načela kognitivne psihologije koje Lego Serious Play učinkovito primjenjuje jest razumijevanje memorije. Kroz fizičko oblikovanje ideja pomoću Lego kockica, polaznici aktiviraju vizualnu i prostornu memoriju, jačajući tako kapacitet za pamćenje i povećavajući sposobnost povezivanja informacija. 

Isto tako, pažnja je centralni element Lego Serious Play-a. Aktivno sudjelovanje polaznika u stvaranju modela pomaže održavanju njihove pažnje. Kroz interaktivnost s Lego kockicama, oblikovanje i preoblikovanje modela potiče angažman i održava interes, što je ključno za dublje razumijevanje i učenje. 

Jedno od ključnih načela kognitivne psihologije koje Lego Serious Play učinkovito primjenjuje jest razumijevanje pamćenja. Kroz fizičko oblikovanje ideja pomoću Lego kockica, polaznici aktiviraju vizualno i prostorno pamćenje odnosno memoriju, jačajući tako kapacitet za pamćenje i povećavajući sposobnost povezivanja informacija. 

Kognitivno opterećenje također se uzima u obzir. Lego Serious Play omogućuje postizanje ravnoteže između složenosti informacija i njihovog volumena. Fizičko modeliranje potiče razmišljanje o bitnim aspektima, čime se izbjegava preopterećenje sudionika. 

Isto tako, pažnja (fokus) je centralni element Lego Serious Play-a. Aktivno sudjelovanje polaznika u stvaranju modela pomaže održavanju njihove pažnje. Kroz interaktivnost s Lego kockicama, oblikovanje i preoblikovanje modela potiče angažman i održava interes, što je ključno za dublje razumijevanje i učenje.



Praksa povratnog dozivanja

Praksa povratnog dozivanja (eng. Retrieval practice), odnosi se na aktivnost učenja koja uključuje svjesno dozivanje ili povrat informacija iz memorije. Umjesto pasivnog čitanja, slušanja ili ponovnog pregledavanja gradiva, praksa povratnog dozivanja zahtijeva da pojedinac aktivno pretražuje informacije koje su ranije naučene. Ovaj proces jača sposobnost dugotrajnog pamćenja i poboljšava pristup informacijama kad su potrebne. 

Praksa povratnog dozivanja temelji se na principu da aktivno traženje informacija iz memorije jača neuralne veze i njihovu „čvrstoću“. Ovaj proces potiče dublje razumijevanje gradiva, poboljšava dugoročno zadržavanje informacija i priprema pojedinca da primijeni stečeno znanje u različitim situacijama. Ona je ključna u kognitivnoj psihologiji, implementira se kroz Lego Serious Play na inovativan način. Polaznici ne samo da stvaraju modele, već ih i dijele s ostalima, potičući dijalog i refleksiju. Ovaj proces aktivira proces povratnog dozivanja, poboljšavajući pamćenje i potičući razmjenu ideja. 

I na kraju feedback  kao ključan aspekt učenja, integriran je u LSP kroz dijalog i dijeljenje modela. Ova interakcija omogućuje trenutačnu povratnu informaciju, pomažući polaznicima da shvate svoj napredak i identificiraju područja za poboljšanje. 

Uz Lego Serious Play, emocionalni aspekt učenja također je naglašen. Pozitivno iskustvo stvaranja i dijeljenja modela potiče motivaciju i uživanje u procesu učenja.


I na kraju

Integracija Noldusovog neuroznanstvenog laboratorija s praksom povratnog dozivanja, Lego Serious Play metodologijom predstavlja napredni pristup u unapređenju učenja i razvoju zaposlenika. 

Kroz pažljivo promišljenu kombinaciju prakse povratnog dozivanja i Lego Serious Play-a, potičemo aktivno učenje, angažman i dublje razumijevanje informacija.  

Noldusov laboratorij dodaje dimenziju znanosti, omogućujući nam pratiti ponašanje, emocionalne reakcije i fiziološke odgovore sudionika tijekom treninga. 

Uz pomoć Noldusovog neuro laba, učimo više ne samo o „vanjskom ponašanju“, već i o unutarnjim mentalnim procesima, stvarajući tako cjelovitu sliku ljudskog učenja.